Favorieten

Saab 900 speciale edities

1979 Super turbo [prototype]

Voor het eerst getoond op de Geneva International Motor Show in 1979 introduceerde SAAB hun nieuwste conceptauto – de Super Turbo.

Gebaseerd op de driedeurs SAAB 900 Turbo, combineerde het concept de productie-turbomotor van 145 pk met de rally-tegenhanger van 250 pk om het vermogen te verhogen tot 175 pk met een koppel van 267 lb ft door middel van een hogedruk-turbo en waterinjectie op volle kracht om de zuigers te koelen. en cilinderkop met ongeveer 100C die beschermde tegen pre-detonatie. Beveiligd met een sensor om het toegenomen vermogen te voorkomen in het geval dat het reservoir van 1 gallon leeg raakt, werd die hoeveelheid voldoende geacht voor meer dan 2000 mijl autorijden.

Aerodynamisch ontworpen 6,5″ brede wielen met Pirelli P6 205/60 VR 15 laagprofielbanden zorgden voor de nodige grip voor het verhoogde vermogen, evenals een aangepaste ophanging en een diepe voorspoiler.

Verdere conceptuele verbeteringen waren onder meer een hoog achterremlicht over de volle breedte, mistlampen, een luxe interieur met volledig verwarmde lederen bekleding op alle vier de stoelen, leeslampjes achter op flexibele hendels en instapverlichting met tijdvertraging.

1980 Enduro [AU]

Ongetwijfeld geïnspireerd door de Super Turbo heeft SAAB Australia een speciale versie van de SAAB 900 Turbo samengesteld – de Enduro.

De montage werd beperkt tot 12 auto’s en het pakket bestond uit zeer wijd uitlopende spatborden om brede wielen te huisvesten, hulpinstrumenten (oliedruk, batterijvoltmeter en ampèremeter) gemonteerd in de bovenste DIN-sleuf, verbeterde ophanging en een krachtige motor.

Om de prestaties te verhogen, werd de wastegate ingesteld op 17 PSI (1,2 bar), terwijl de motor was uitgerust met een laadkoelsysteem waarbij water werd geïnjecteerd in de luchtstroom vóór de gasklep om de motor te beschermen tegen pre-detonatie.

1981 GLE [VK]

In de herfst van 1981 maakten SAAB-dealers in het Verenigd Koninkrijk een kleine serie auto’s op basis van de GLE-variant.

Deze speciale edities, die ongeveer £ 270 meer kostten dan het standaardmodel, waren meestal vierdeurs sedans, lakwerk afgewerkt in Indigo Blue metallic, Pine Green metallic of zwart geaccentueerd met gouden koetswerklijnen en lichtmetalen velgen in Minilite-stijl.

1981 ‘Gold’ editie [VK]

SAAB-dealers in het Verenigd Koninkrijk, die ook in 1981 werden gelanceerd, maakten een driedeurs turbo-variant, lak afgewerkt in Pine Green metallic met een exclusief grafisch pakket met gouden koetslijnen en goudkleurige Spaakwielen in Minilite-stijl.

Deze auto’s hadden als zodanig niet de naam Gold; dealers kregen de auto als demonstratiemodel toegestuurd met de buslijnen in de kofferbak in een witte doos.

1981 Turbo “S” [Zweden]

Geïnspireerd door de Super Turbo, werd in 1981 een verbeterd model van de SAAB 900 Turbo geproduceerd voor de Zweedse markt.

Om de prestaties te verhogen, werd de wastegate ingesteld op ongeveer 15 PSI (1 bar), terwijl de motor was uitgerust met een laadkoelsysteem waarbij water werd geïnjecteerd in de luchtstroom vóór de gasklep om de motor te beschermen tegen pre-detonatie.

1982 25th anniversary (4 deurs) [VS]

Tijdens de zomer van 1982, ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum, werd een serie van 400 SAAB 900-turbovarianten in Slate Blue metallic geïmporteerd in de VS.

Deze vierdeurs handgeschakelde modellen in beperkte oplage werden verder gekenmerkt door lichtmetalen velgen met kleurcodering en voorspoiler, zwarte achterspoiler, verbeterde stereo, hoogpolige beige tapijtmatten en een feestelijk ’25th Anniversary’-embleem op het stuur en de sleutelhanger.

1984 SPG/Aero-prototype [VS]

Vijf pre-productie auto’s werden in Zweden voorbereid op basis van de driedeurs variant, afgewerkt in parelmoer wit met Airflow bodykit in koetswerkkleur en met de nieuwe 16V B202-motor die 175 pk produceert.

1984 900i ‘Lynx’ Cabrio [VK]

Lynx doet veel ontwikkelingswerk voor fabrikanten en zo is deze tot stand gekomen. Lynx bracht de auto kort op de markt als ombouw; slechts twee werden gebouwd.

Bron: Lynx Motors

1984 Sport [CA]

De Canadese speciale editie, bekend als de ‘Sport’, was gebaseerd op de modeljaar 1984 SAAB 900 met acht kleppen met brandstofinjectie.

Dit model, rijdend op Shelby/Ronal-wielen, had de driedelige achterspoiler uit de accessoirecatalogus van die tijd. Hoewel er een onbekend aantal modellen werd gebouwd, zijn ze gemakkelijk te herkennen aan het opvallende metalen ‘Sport’-embleem op de kofferbak.

1985 EV1 [prototype]

Experimenteel voertuig nummer 1 werd voor het eerst aan het publiek getoond in 1985.

Gebaseerd op de SAAB 900 T16, werd de EV1 herontworpen tot een tweedeurs 2+2 coupé die met plezier plaats bood aan vier volwassenen en een aanzienlijke hoeveelheid bagage, die door de ontworpen Björn Envall als “ongebruikelijk voor dit type auto” werd bestempeld.

Het vermogen werd verhoogd tot 285 pk en een topsnelheid van 168 MPH. Nieuwe materialen, zoals koolstofvezel, werden gecombineerd met glasvezellagen om een ​​sterke maar lichtgewicht schaal te vormen. Deze futuristische styling was ook functioneel met een brons getint glazen dak dat het mogelijk maakt om zonnecellen op te laden die worden gebruikt om comfortsystemen in het interieur van stroom te voorzien, terwijl de warmte wordt gereflecteerd van de bestuurder en passagiers.

De auto was een ontwerp van Björn Envall en werd gebouwd door Leif Mellberg. 

1985 Tjugofem [VK]

Ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van SAAB GB werden 300 speciale editie-modellen geproduceerd voor de Britse markt. Tjugofem is Zweeds voor vijfentwintig.

Gebaseerd op de brandstofinjectiemotor met acht kleppen in een metallic zilveren tweedeursvariant met unieke zijstrip waarin het Zweedse woord voor 25, “Tjugofem” is verwerkt, biedt deze speciale editie een verscheidenheid aan extra uitrusting naast het standaardmodel van die tijd: interieur upgrades opgenomen getint glas, elektrische ramen, elektrische spiegels en hoofdsteunen achterin; exterieur droeg een kofferbak spoiler en decorpaneel.

De auto’s waren individueel genummerd op een zilveren schijf in de bovenkant van de versnellingspookknop.

1986 ‘Beverley’ Editie [BE]

De specificaties van de ‘Beverly’-editie, opgesteld door SAAB-dealers in België, zijn: modeljaar 1986/1987, vierdeurs sedan, zonnedak, lichtmetalen velgen en centrale vergrendeling. Zilvergrijs van kleur met donkergrijze verwarmde stoelen als aanvulling, voorzien van de turbo-stijl voor- en kofferspoiler, 15″ US turbo-stijl legeringen en zonnedak met windgeleider.

Afgezien van die kenmerken van het comfortpakket, had dit injectiemodel met acht kleppen ook centrale vergrendeling en stuurbekrachtiging, maar kreeg het niet het elektrische pakket; handmatige raambediening en spiegels. Ondanks de turbo-achtige legeringen droeg de auto de standaard injectiegrille, niet het chromen turbo-achtige type.

Deze speciale editie heeft een unieke ‘beverly’-badge in plaats van het normale achterklep embleem.

1986 ‘Commander’ editie [CH]

Gebaseerd op de Malachite Green tweedeurs sedan, werd dit achtklepsmodel met turbocompressor in 1986 door Zwitserse importeurs gelanceerd als de ‘Commander’-editie, gekenmerkt door unieke rode zijstriping langs de lijn van de auto boven de wrijvingsstrip en kenmerkende ‘Commander’-emblemen op het kofferdeksel en de achterste delen van de auto.

Deze speciale editie had een houten dashboard en versnellingspookknop, een beige lederen stuur en stond de auto op Super Inca-wielen met door de dealer gemonteerde spatlappen.  Deze editie had geen lederen bekleding, elektrisch pakket, cruise control, airconditioning of een schuifdak.

1986 ‘Executive’ editie [VS]

Opgesteld door SAAB-dealers in de VS, zag 1986 de geboorte van de ‘Executive’-editie.

Dit 16V B202-model met turbocompressor had een volledig uitgerust interieur met bordeauxrode lederen bekleding, elektrisch pakket, cruisecontrol en airconditioning, maar zonder extra’s aan de buitenkant. Het zou kunnen worden gezien als een ‘poor mans’ SPG.

1986 Silver Arrow [NL]

Op basis van een zilver metallic tweedeurs 900 sedan werd de Silver Arrow gebaseerd. De auto werd voorzien van een rode striping, 15 inch sunburst velgen, aubergine turbovelours, houten stuurwiel en pookknop plus een genummerde badge. De motor was een katloze 8 klepper turbo met intercooler die het tot 155 pk schopte. De silver arrows werden in 2 batches van 150 en 50 stuks verkocht. Alhoewel het aantal van 200 stuks niet veel is moet dit voor de tweedeurs koetsvariant mondiaal de best speciale editie zijn geweest voor SAAB. Saillant detail: voor de brochure van de Silver Arrow werd een zilvergrijze tweedeurs 900i 8v 1985 gebruikt als fotomodel. Dit is te zien aan de bekleding en de knipperlichten in de voorschermen.

1986 James Bond ‘Silver Beast’-editie [VK]

1986 ‘White Knight’-editie [CA]

Gebaseerd op de tweedeurs turbocharged 16V B202-motor, produceerden Canadese importeurs een beperkte oplage van speciale edities in glanzend Cirrus White.

De ‘White Knight’-editie was voorzien van de volledige Airflow-bodykit, een winddeflector op het zonnedak, laag geplaatste mistlampen die in de voorbumperspoiler waren gegoten, buitenspiegels in koetswerkkleur, voorgrille, achterwigspoiler en Super Inca-wielen in opvallende kleuren.

1987 Jubileum (40e verjaardag) [BE]

Om 40 jaar SAAB-autoproductie te vieren, bouwden Belgische SAAB-dealers een speciaal jubileummodel .

Dit rode Rodonite/Garnett-model (kleurcode 213B), gebouwd rond de achtkleppenmotor met turbocompressor, was uitgerust met het elektrische pakket, een interieur van bruin leer of biscuitpluche velours, een chromen turbo-stijl grille, een walvisstaartspoiler en reed op Super Inca of Cross-spoke wielen.

Een speciaal ‘Jubilee’-embleem sierde de achtervleugels en elke auto had een individueel genummerde versnellingspook.

1987 Jubileum (50e verjaardag) [SE]

Zweden zag de lancering van een speciale editie-model om 50 jaar SAAB te vieren in 1987.

Rijdend op Super Inca-wielen, ondanks een lage specificatie, was dit speciale editiemodel voorzien van een speciale gouden lak. Deze brandstofinjectie met acht kleppen was versierd met zijstriping, eindigend in unieke emblemen op de achterpanelen.

Dit model moet niet worden verward met het 40-jarig jubileummodel van hetzelfde jaar, dat 40 jaar SAAB-autoproductie viert. Het minder esoterische ‘Jubilee’ uit 1988, uitgebracht voor de Britse markt en het vieren van 50 jaar SAAB, blijft het meer “bekende” 50th Anniversary-model.

1987 Jubileum (50e verjaardag) [VK]

Het SAAB 900-jubileum is gemaakt om het 50-jarig jubileum van SAAB te vieren.

De auto, rijdend op Super Inca lichtmetalen velgen en intern uitgerust met buffellederen stoelen, bevatte veel items van het turbomodel, waaronder een verchroomde grille in turbostijl, een reflecterend decorpaneel aan de achterkant, een winddiffusor op het zonnedak en een grote walvisspoiler.

De auto was afgewerkt in Odorado Grey, was versierd met grijze en rode strepen en droeg een kransmotief voor het 50-jarig jubileum. Binnenin sieren een individueel genummerde versnellingspookknop en een 50-jarig jubileumlogo in het midden van het stuur de auto als een viering van 50 jaar SAAB-autoproductie.

1987 Racer [BE]

Een onbekend aantal ‘Racer’-modellen van de SAAB 900 werden gebouwd voor de Belgische markt.

Dit turbomodel met acht kleppen, rijdend op Super Inca-wielen, is voorzien van de Aero-bodykit, een walvisstaartspoiler en wordt geleverd met een unieke ‘racer’-badge in plaats van het normale embleem van de turboboot.

1987 Red Arrow [NL]

Een beperkte oplage van 150 modellen werden gebouwd door Nederlandse SAAB-importeurs volgens de specificatie die bekend staat als de ‘Red Arrow’, hoewel na de eerste 60 de walvisstaartspoiler vrij schaars werd, zodat een aantal auto’s werden geproduceerd met de kleinere rubberen spoiler.

De Red Arrow bevatte de Airflow bodykit, Super Inca-wielen, walvisstaartspoiler, zwarte rubberen koetswerklijnen, zilveren Red Arrow-logo’s op de motorkap en de achterkant van de auto, en een identificatieplaatje op het dashboardkastje.

Het gerucht gaat dat de laatste 20 in de run nooit zijn verkocht

1988 ‘Springtime in Sweden’ Editie [VS]

SAAB-dealers genoten van de lente in Zweden en ter ere van het evenement werd een speciale editie van de SAAB 900 Turbo Convertible afgewerkt in het zwart met SPG-bekleding en driespaaks Aero-wielen in gebruik genomen.

1988 Sport [VK]

Deze modellen met acht kleppen met brandstofinjectie, afgewerkt in Odorado Grey, hadden een hoog uitrustingsniveau, waaronder een houten pookknop, zonnedak, elektrische ramen en achteruitkijkspiegels.

Exterieurdetails zijn onder meer de walvisstaartspoiler, Sunburst lichtmetalen velgen, reflecterende achterste kentekenplaatrand en chromen voorgrille.

Hoewel er een onbekend aantal modellen werd gebouwd, zijn ze gemakkelijk te herkennen aan de opvallende zijstriping en unieke emblemen op de achterpanelen.

1988 ‘Vinga’-editie [SE]

Gothenburg-dealers produceerden een zeer beperkte oplage van auto’s met het unieke Vinga-logo (of vuurtoren) op de achtervleugel.

Gebaseerd op de atmosferische 16V-motor en een vermogen van 128 pk met katalysator, droeg de Vinga de Airflow-bodykit en de whaletail spoiler, rijdend op Sunburst-wielen.

1988 ‘Wing’-editie [SE]

Net als de ‘Vinga’ werd een zeer beperkte oplage van 30 auto’s geproduceerd met het unieke ‘Wing’-logo op de achtervleugel.

Rode strepen sierden de hele lengte van de auto, aangevoerd door kleine decoratieve vliegtuiglogo’s aan de voorkant van de motorkap. Gebaseerd op het Cirrus White-turbomodel met acht kleppen en een vermogen van 140 pk met katalysator, had de ‘Wing’ het elektrische pakket, het zonnedak, de walvisstaartspoiler en reed op Aero-wielen.

1989 900i EIA Motors ‘158 BHP’ Editie [FR]

Het 158 ​​pk-model was een speciale voorbereiding van 100 auto’s gemaakt door EIA Motors uit Frankrijk.

Met behulp van de atmosferische 16V-motor met een vermogen van 133 pk, heeft EIA de inlaatspruitstukken van de turbogeladen variant en het uitlaatspruitstuk geporteerd en afgestemd op een gepolijste en vloeiende cilinderkop. Prestatiegerichte nokkenassen, opgewaardeerde brandstofdrukregelaar en korte overbrengingsverhoudingen zorgden voor een bijzonder sportieve versie van de auto.

1989 ‘Forty’edition [NL]

SAAB-dealers in Nederland maakten een speciaal model op basis van de atmosferische 16V, uitgebracht als de ‘Forty’.

Deze driedeurs hatchbacks werden afgewerkt in Le Mans Blue en werden geleverd met ‘Forty’ striping in lichtblauw langs de lijn van de carrosserie, shortspoke lichtmetalen velgen, elektrisch pakket, turbospoilers en stabilisatoren.

Een onbekend, maar klein aantal van deze auto’s werd geproduceerd voor modeljaar 1989 in 1989 en 1990.

Eén Forty is geleverd in de kleur Iridium blauw

1989 T8 Special [VK]

Om 10 jaar turbocharged 900 te vieren, hebben SAAB-dealers in het VK een speciale jubileumeditie voorbereid van het SAAB 900 Turbo-model en het “run-out” -model van de 8V B201-motor in het VK.

Afgewerkt in zwart, met opvallende zilveren strepen op de koetslijn, zonneklep, ventilatieroosters op het achterpaneel, whaletail spoiler en reflecterend decorpaneel aan de achterkant.

1989 T8 Special (ook bekend als 1989 T8 “Aero”) [SE]

Het “Aero”-model met acht kleppen met turbocompressor werd in Finland gemaakt als een jubileummodel speciaal voor de Zweedse markt. Het droeg de Aero bodykit, ventilatieroosters op het achterpaneel en een rubberen spoiler. De auto werd geleverd met Oxblod rood leren interieur én rood dashboard. 

1989 ‘Yacht Club’-editie [FR]

Afgewerkt in Embassy Blue of Ultra-Marine en rijdend op wielen in Minilite-stijl, was de ‘Yacht Club’ een speciale oplage van 70 auto’s die voor de Franse markt werden geproduceerd.

De ‘Yacht Club’ werd verder versierd met een witte contouren langs de zijkant van de auto, eindigend in de woorden “Yacht Club” bij de C-stijl.

1990 SE-model [VK]

De 900 SE, gelanceerd in mei 1990, was gebaseerd op de 900i, maar was uitgerust als een luxe topmodel.

Naast nieuwe duifgrijze lederen stoelen (eigenlijk niet algemeen verkrijgbaar tot 1991), had het de zeldzame 900 walnootfineer fascia-inleg, lederen bekleding, achterruitwisser en cross spoke velgen . Het was alleen verkrijgbaar in metallic Iridium Blue, met een fijne gouden koetswerklijn aan elke kant. De 900 SE kwam met ABS en een motor die 133 pk leverde. De Britse markt ontving 300 van dergelijke SE-modellen.

1991 ‘Monte Carlo’-editie [VS/EU]

Een beperkt aantal van 300 auto’s werd geëxporteerd naar de Amerikaanse markt; elk afzonderlijk genummerd. Afgewerkt in Platana Grey metallic of Monte Carlo Yellow met de Aero exterieurafwerking.

In Europa, terwijl de specificatie van land tot land veranderde, waren alle auto’s Monte Carlo geel van kleur. Na deze eerste run werden nog een aantal gele Monte Carlo-auto’s naar de VS geëxporteerd, maar deze auto’s waren niet genummerd.

1992 900i “Aero” [VK]

SAAB UK, gelanceerd in 1992, produceerde een 900i in Aero-stijl.

Gebaseerd op de atmosferische 16V-motor, werd deze auto bekend als de 900i “Aero”. Geproduceerd voor een jaar, een klein aantal van deze modellen werden gemaakt.

1992 900i “Griffin” [NO]

Dit 900i-model, dat in 1992 voor de Noorse markt werd geproduceerd, was gebaseerd op de vierdeurs 2.1 16V-motor met normale aanzuiging, met een vermogen van 140 pk.

Met een zwarte streep langs de zijkant van de auto en een kenmerkend ‘Griffin’-logo op de achterkant, links van de SAAB Scania badge. De auto werd voorzien van een verchroomde grille in turbostijl.

1993 900i “Aero” [AU]

In 1992 produceerde SAAB UK een 900i in Aero-stijl.

Deze auto werd bekend als de 900i “Aero”. Het jaar daarop volgde Australië en produceerde een jaar lang een klein aantal van deze modellen op basis van de 2.1 16V-motor met normale aanzuiging, met een vermogen van 140 pk.

1993 ‘Ruby’-editie [VK]

De 900 ‘Ruby’ was de ultieme Classic 900. Aangeboden in mica metallic Ruby Red (kleurcode 242), gebruikte hij de 185 pk sterke turbomotor, maar behield de pure lijnen van de 900, zonder bodykit. De standaard bumpers en skirts werden deels in koetskleur meegespoten.

Kenmerken omvatten airconditioning, Zegna wollen stoelbekleding, verlaagde ophanging, driespaaks geschoepte aero’s met gepoijste velgrand en de auto was volledig geladen met elektrisch aangedreven opties.

1993 T16S speciale editie [SE]

Naast de UK ‘Ruby’ Edition produceerde SAAB nog eens 15 modellen in mica metallic Ruby red (kleurcode 242) met dezelfde specificaties als de UK ‘Ruby’ Edition; acht voor de Zweedse markt en zeven voor het vasteland van Europa.

Het interieur was het meest verfijnd. Samen met de Zegna wollen zitkussens en elektrische stoelen was de knieplank veel meer afgewerkt en vrij uniek.

Nog eens 50 exemplaren van de T16S-specificatie in het zwart (kleurcode 170) werden geproduceerd als een speciale editie, voorzien van de Aero-bodykit en gebouwd rond de B202R3-motor, met een vermogen van 185 pk.

1993 GT [EU]

Voor de Franse, Italiaanse, Spaanse, Belgische en Nederlandse markt werd een limited edition GT-model gebouwd, ook wel de ‘TSR U9’ genoemd. In Duitsland werd exact hetzelfde model geleverd als Last Run edition. In totaal werden er 134 stuks van gemaakt; in Frankrijk en Italie werden ze geleverd met genummerde badges. In Italie en Duitsland was een schuifdak standaard. De italiaanse GT had geen airbag, alle andere landen wel. 

De auto werd geleverd op driespaaks geschoepte aero’s met gepoijste velgrand, aero skirtset, zwarte koetskleur (170) met een zwart lederen gestoffeerd interieur met Zegna stoffen stoelinzetstukken (zoals ook te vinden waren op de Britse ‘Ruby’-editie).

Ze werden allemaal verkocht in 1993 om het einde van de Classic 900 te vieren.

1993 CET (Commemorative Edition Turbo) [VS]

In het voorjaar van 1993 werd in de VS een herdenkingseditie aangeboden.

Deze speciale editie was alleen beschikbaar als een driedeurs turbogeladen variant met een handmatige vijfversnellingsbak en airbag stuur … in het zwart zonder de aero skirtset op driespaaks geschoepte aero’s met gepoijste velgrand. Met 185 pk was het de best presterende SAAB 900 ooit, en samen met een verbeterde ophanging en speciale lichtmetalen velgen met grijze centra en gepolijste buitenkant werd het de typische SAAB 900 Turbo.

Er werden slechts 325 exemplaren geproduceerd, elk genummerd met een gedenkplaat op het houten dashboardkastje, passend bij het houten dashboard.

1994 CET (Commemorative Edition Turbo) Convertible [VS]

Een laatste herdenkingseditie werd geïntroduceerd in september 1994.

Net als de driedeurs Commemorative Edition van 1993, wordt deze speciale cabriolet aangedreven door de 185 pk sterke turbomotor met een handgeschakelde vijfversnellingsbak en is voorzien van de Commemorative Edition lichtmetalen velgen en een houten instrumentenpaneel, maar zonder het bijpassende houten dashboardkastje. Afgewerkt in een speciale zwarte metallic lak, zonder aero skirtset op driespaaks geschoepte aero’s met gepoijste velgrand en met beige lederen bekleding geaccentueerd door antracietkleurige biezen en bijpassend bruin cabriodak.

500 stuks Commemorative Edition SAAB 900 cabriolets werden geïmporteerd. Deze serie is de enige classic 900 van modeljaar 1994.