Favorieten

Modelinfo Saab 90

Innovaties SAAB 90

Modeljaar 1985
De neus van de 90 was gelijk aan de 99 maar kreeg een andere stuurkolom. De blokken waren ook identiek maar de 90 werd uitgerust met een cilinderkop met geharde kleppen. 

De lijst met standaarduitrusting omvatte een klok, verwarmde voorstoelen en buitenspiegels die vanuit het voertuig konden worden versteld. De hoek van het stuur werd gewijzigd (die van de 99 staat in een ongebruikelijke hoek) en de nieuwe 90 stond op nieuwe velgen.

De variant met vijf versnellingen was aan de buitenkant herkenbaar aan de voorspoiler en een toerenteller ipv klok. Het zonnedak was de enige fabrieksoptie. Voor dit modeljaar was Cardinal Red metallic een nieuwe kleur in het Saab-assortiment. De 90 met vierbak stonden op 5J velgen terwijl de versies met vijfbak op 5,5J stonden.

Modeljaar 1986
Een merkbare verbetering was de toevoeging van richtingaanwijzers gemonteerd aan de achterzijde van elke voorvleugel. Nieuwe kleuren die werden geïntroduceerd waren Zircon Blue en Dolomite Sand. Alle modellen stonden op 5,5J velgen. EGR, radiovoorbereiding en gasgevulde schokdempers  werd nu standaard gemonteerd. 

Modeljaar 1987
Verbeteringen aan de uitgaande Saab 90 waren in wezen cosmetisch, inclusief het interieur. De 90 had nu standaard een bak met vijf versnellingen, hoewel desgewenst de vierversnellingsbak kon worden gespecificeerd. Het 5 speed logo kwam te vervallen. Er werd nu Pierburg carburateur gemonteerd (voorheen Solex) voor een beter koude start. 

De bak kreeg andere klossen en aandrijfassen, deze wijziging werd niet in september 1986 doorgevoerd (normaliter wisseling modeljaar) maar al in maart 1986. Stoelverwarming voor de bijrijder werd standaard. Het patroon in de bekleding werd gewijzigd; van 3 banen naar 2 banen in het midden. De binnenverlichting verhuisde van de zijkant naar het midden van het plafond. De ruitenwisser hendel kreeg een andere vorm (ongeknikt ipv 2 knikken). De gereedschapsset in de kofferbak werd uitgebreider gevuld

1987 was het laatste modeljaar voor de 90, het negentiende modeljaar als het een heel nauwe verwant is, de 99, wordt meegerekend. De auto die bekend staat als “The Broad Swede”, eerst in 99 en vervolgens in 90 gedaante, was de best verkochte voorwielaandrijving van Zweden geweest.